Koerikoeloem

Ensemble

In de Oosterkerk:

Biografie

Concept & compositie: Miranda Driessen
Tekst: Tjitske Jansen
Muzikale leiding: Jos Leussink
Regieadvies: Ria Marks
Sho: Naomi Sato
Blokfluiten: Dodó Kis, Lucia Mense, Sarah Jeffrey, Irene Sorozabal
Zang: Bas Ammerlaan, Noortje Braat, Janneke Daalderop/Cora Schmeiser, Miranda Driessen, Angus van Grevenbroek, Natascha Morsink, Alfrun Schmid, Joost van Velzen, Daan Verlaan
Realisatie windharpen: Jan Heinke, Steffen Hartmann
Advies klankinstallatie: Hans van Koolwijk in coproductie met Stichting Klankkaatser en Stichting Gaudeamus
Zakelijke leiding: Britt Verstegen/Cultuurkwesties
Publiciteit & marketing: Evelyn Rietveld
Productieleiding: Kas van der Linden/BIGproductions
Ontwerp: Claudia van der Rijst/Studio Ryza
Met dank aan Peter Teunissen, Lau Driessen, Sivero Metaal en Toon de Zoeten/Toonfilms
Foto: Kees van de Veen

 

Miranda Driessen studeerde aanvankelijk dwarsfluit en harmonie-en fanfaredirectie aan het Maastrichts Conservatorium om daar uiteindelijk af te studeren als jazz-zangeres en orthopedagogisch muziekbeoefenaar. Zo’n 20 jaar werkte ze als muziekdocent in het speciaal onderwijs en studeerde daarnaast klassieke zang bij Charles van Tassel.

In 2004 meldde zij zich bij het Rotterdams Conservatorium om daar compositie te studeren bij Klaas de Vries, Peter-Jan Wagemans en René Uijlenhoet. Ondertussen was zij actief als ensemble-zangeres op het gebied van de hedendaagse muziek o.a. bij het Asko Kamerkoor. In juni 2017 zong zij tijdens het Holland Festival in de voorstelling Temple of time van SintaWullur in het Concertgebouw.

Haar composities worden behalve in Nederland ook in verschillende Europese landen uitgevoerd door o.a. Orkest De Ereprijs, Asko ensemble, Doelen ensemble, Nieuw Ensemble Muziektheater De Plaats en het Kokoro ensemble. Tevens ontving zij opdrachten voor kleinere bezetting van o.a. KaoruIwamura, MakikoGoto, KaterinaKonstantourou, Susanne Kessels en Maja MiroWisniewska.

In 2016 ontving zij een eervolle vermelding bij een door de Universiteit van Bristol georganiseerde internationale compositie competitie dat deel uitmaakte van een langdurig onderzoekstraject naar Mozarabische handschriften uit Noord-Spanje. Haar huidige project Koerikoeloem bouwt voort op haar fascinatie voor deze muziek die sinds de 11e eeuw verloren is gegaan.

 

Dodó Kis (1991 Budapest) speelt blokfluit en EWI en ze woont in Amsterdam. Ze heeft gestudeerd aan het Conservatorium van Amsterdam waar ze zich heeft gespecialiseerd in live-elektronica en muziektheater. De belangrijkste projecten van Dodó zijn Trio axolot, Jerboah en The Royal Wind Music. Daarnaast werkt ze regelmatig samen met internationale kunstenaars met verschillende achtergronden. Ze is actief op het gebied van hedendaagse muziek, improvisatie en interdisciplinaire uitvoering en reist voor haar muziekoptredens regelmatig door heel Europa.

 

Angus van Grevenbroek (1969 Amsterdam) groeide op in Israel tot zijn achttiende. Hij volgde zijn opleiding aan de Theaterschool in London en studeerde in 2000 af aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag op klassieke zang.

Angus zingt regelmatig bij Cappella Amsterdam, P’dam, Laurens Collegeum Rotterdam-koren en zingt en speelt bij Opera Tralala voor kinderen.