Trio aXolot

Blokfluittrio

Exploreert de uitersten van het blokfluit consort

In de Oosterkerk:

Biografie

aXolot bestaat sinds 2012.Vanaf het begin exploreren zij de uitersten van het blokfluit consort. Op evolutionaire en revolutionaire wijze blijft het blokfluittrio dicht bij zichzelf én kruipen ze over iedere grens van stijl en discipline heen.

Graag creëert en produceert aXolotvoorstellingen in samenwerking met uiteenlopende artiesten; van choreografen tot licht ontwerpers.Tegelijkertijd houden zij van de pure klank van de Renaissance, de klassiekenen volksmuziek. Voor dit unieke en veelzijdige gezelschap is de samenwerking met componisten niets minder dan een symbiose; het vormt een integraal onderdeel van hun werk.

Het programma I Wish… is geïnspireerd door de wortels van de drie spelers: Duitsland, Engeland en Hongarije. Klassieke muziek én volksmuziek zijn verweven in inventieve bewerkingen waarinvocalen worden vermengd met een nieuw, speciaal voor aXolotgebouwd Renaissance consort van Nederlandse maker Peter van der Poel.

Gedurende het afgelopen seizoen was aXolotte zien in een breed spectrum van projecten. In deconcertserie aXolot VERSUS, gelanceerd in STEIM Amsterdam,speelde aXolot samen met andere creatievelingen. Het concertprogramma Space Odyssey is in Nederland en Duitsland uitgevoerd en was te horen op VIRUS Radio en Radio4.
Onder de projecten bevonden zich ook interessante samenwerkingen. Het muziektheaterstuk Im Quadrat, in opdracht van Cactus Theater in Münster, bleekslechts het begin van een samenwerking met lichtontwerpersNaïvi. Ook bracht aXolot muziektheaterstuk Syronia in mei 2014 in première samen met componist Steel Stylianouen scenograaf Cammy Mai Tran.
Daarnaast oogstte aXolot’s live installatie Le Ray au Soleyl, gebaseerd op muziek van 14e eeuwse componist Johannes Ciconia, lovende kritiek. Hiervoor is aXolot bezig om fondsen te werven voor een nieuw uniek blokfluit consort van instrumentenbouwer Peter van der Poel.

De drie blokfluitisten van aXolot zijn Kim-José Bode (DE/NL), Sarah Jeffery (UK) en Dodó Kis (HU). Ze zijn naar Nederland gekomen om hun passie voor de blokfluit bij het Conservatorium van Amsterdam na te volgen met legendarisch docenten Walter van Hauwe, Paul Leenhouts en Jorge Isaac. Het team van aXolot wordt versterkt door geluidstechnicus en componist Müşfik Can Müftüoğlu (TR). Dit concertprogramma wordt geïnitieerd door Stichting aXolot Synergy.