Elisabeth Smalt
Altvioliste
Biografie
De Nederlandse altvioliste Elisabeth Smalt studeerde solfège en theorie bij de componist Luctor Ponse, altviool bij Cees Dekkers en Ervin Schiffer en kamermuziek bij Wim ten Have, Alwin Bär en Ben de Ligt. Zij vervolgde haar studie bij Nobuko Imai in Detmold en bezocht op haar aanraden het International Musicians Seminar in Engeland, toen geleid door de legendarische violist Sandor Végh. Daar volgde zij masterclasses bij o.a. Thomas Riebl, Atar Arad en Hariolf Schlichtig, Ferenc Rados en Geörgy Kurtág, en ontwikkelde zij een sterke verwantschap met deze midden-europese muziektraditie. Andere inspirerende invloeden waren de samenwerking met de barokspecialist Jed Wentz in zijn ensemble Musica ad Rhenum, lessen bij Kim Kashkashian aan het Mozarteum in Salzburg en de coaching van haar ensemble Oxalys door Thomas Kakuschka en Valentin Erben van het Alban Berg Quartet.
Elisabeth Smalt werkt sinds 1998 in de kamermuziek, in een veelheid van muzikale stijlen. Zij is lid van het Belgische ensemble Oxalys wat een breed scala aan kamermuziekrepertoire omvat. Met het Prisma strijktrio vertolkt zij eveneens zes eeuwen strijktriomuziek, met een voorliefde voor volkse invloeden. Prisma’s recente cd Voyage werd bekroond met een 10 in het Luister Magazine.Haar ensemble Scordatura legt zich toe op de nieuwste spectrale en 21e-eeuwse muziek, in ongebruikelijke stemmingen. Het Nepomuk Fortepiano Quintet, tenslotte,speelt 19e-eeuws repertoire op authentiek instrumentarium. Dit ensemble ontleent zijn staat van dienst aan zijn cd-opnames; zeker een tiental volkomen onbekende werken in de bezetting van Schubert’s beroemde Forellenkwintet werden op die manier aan de vergetelheid ontrukt. Met de fortepianiste van het kwintet, Riko Fukuda, vormt zij ook een duo; onder de naam Eruditio Musica organiseerde het duo een concerttour genaamd “De Schumanns in Rotterdam”, naar aanleiding van een onlangs ontdekte briefwisseling tussen het echtpaar Schumann en Elisabeth’s Rotterdamse bet-overgrootvader Johannes Reinier Smalt.
Muziek is volgens Elisabeth een levendige en actuele kunstvorm, waarin grenzen er zijn om overschreden te worden. Naast de bekende meesterwerken beschouwt zij werken van onbekendere of nog jonge componistenals een even zo waardig aandeel van het totale muzikale landschap.Ook ongebruikelijke schrijfwijzen en vreemde instrumenten hebben haar aandacht. Zo bespeelt zij de viola d’amore en liet zij om het werk van Harry Partch te kunnen uitvoeren een exacte kopie bouwen van zijn Adapted Viola, de enige in zijn soort in Europa. Elisabeth was tussen 2005 en 2011 artistiek leider van het KlankKleurFestival in Amsterdam, met als doel een experimenteel samengaan van kamermuziek en beeldende kunst. Diverse componisten schreven solowerken voor haar, zoals Frank Denyer, Ig Henneman, Rozalie Hirs, Deirdre McKay, Patrick Ozzard-Low, Garrett Sholdice, Ric Sims en Kevin Volans. Voorts bracht ze Nederlandse premières van solowerken van o.a. Gérard Grisey, Harry Partch,Horatiu Radulescu, James Tenney, Tristan Murail enYannis Kyriakides. Als altvioliste van het Zephyr Kwartet presenteerde zij tussen 1999 en 2007 vele premières van strijkkwartetten, en ook Scordatura(voorheen bekend als Trio Scordatura) werkt veel samen met componisten van nu.
Cd-opnames van haar solo- en kamermuziekactiviteitenverschenen bij Q-disk, Challenge Classics, Vanguard, Explicit, Tzadik, Megadisc, New World Records, Mode Records, Fuga Libera, Brilliant Classics, Pogus, Warner Classics, Métier, Ergodos, Unsounds, Musique en Wallonie en Passacaille.
Links: