dinsdag 22 maart 2022 20:00-21:00 uur

In 2021 maakten vier compositiestudenten van het Conservatorium van Amsterdam het filmproject ‘A place to be shared’ met de Oosterkerk in de hoofdrol. Het resultaat wordt uiteindelijk een film van 1 uur, die binnenkort klaar zal zijn.

In de film wordt de sfeer en akoestiek van de ruimte vastgelegd en overgebracht door gebruik van Dolby Atmos opnames. Hierdoor wordt het mogelijk om de Oosterkerk met behulp van digitale media te ervaren zonder in de kerk aanwezig te zijn. Een troostend gedachte met de aanstaande verbouwingen.

Tijdens dit concert zal werken die voor het project zijn geschreven door twee van deze jonge talentvolle componisten – Béla Braack & Raivis Misjuns – in de Oosterkerk in het echt te beluisteren zijn. Daarnaast staat er muziek van Adam Ileborgh von Stendal, Frédéric Chopin, Jan Pietersz. Sweelinck en Marius Monnikendam op het programma.

Uitvoerenden:
Mantas Jarašūnas – zang
Primo Ish-Hurwitz – piano
Béla Braack – piano
Henk Verhoef – orgel

Het programma:

Adam Ileborgh von Stendal (fl. 1450)
– Praeambulum super d a f et g
– Frowe al myn hoffen an dyr lyed

Jan Pietersz. Sweelinck (1562–1621) – variations ‘Ick voer al over Rijn’

Marius Monnikendam (1896–1977) – Toccata

Raivis Misjuns
– Solitude
– Gratitude

Frédéric Chopin (1810–1849) – Nocturne in cis, op. posth.

Béla Braack – Der Himmel ist nicht Schwarz, er ist bloß dunkel, er ist blau
I. In Einsamkeit
II. Der Zweifel wächst
III. Die Zetimaschine
IV. Die Ruhe nach dem Sturm
V. Morgens Sehnsucht
VI. Ich wünschte mir
VII. Ausklang

Afscheidsconcerten

Het einde van onze concertserie is helaas in zicht. Wethouder Touria Meliani is akkoord gegaan met de verkoop van de Oosterkerk aan Stadsherstel NV. Stadsherstel heeft een overeenkomst getekend met het Balletorkest en de Protestantse Kerk Amsterdam voor het toekomstig gebruik van het gebouw. Dat betekent dat op 31 maart na 36 jaar onze beheerstaak eindigt. Onduidelijk is gebleven hoe de Stichting Oosterkerk concerten zou kunnen blijven organiseren na de verkoop.

We gaan op een mooie manier afscheid nemen met een reeks concerten. De toegang is gratis en iedereen is welkom, en nodig vooral anderen uit! We hopen op een onvergetelijk afscheid!

Los van deze afscheidsconcerten staat er deze maand natuurlijk nog veel meer gepland. Voor een compleet en actueel overzicht van de komende activiteiten, zie de agenda.