Klarinetkwintet

Eén klarinettiste en vier strijkers

In de Oosterkerk:

Klarinet – Ana Prazeres
Viool – Matthijs van der Wel, Ernst Jan Vos
Altviool – Martin Moriarty
Cello – Hadewych van Gent

Ernst Jan Vos werd geboren op 15 april 1996 in een muzikaal gezin.
Op vijfjarige leeftijd begon hij met zijn eerste vioollessen op de muziekschool in Amersfoort.
Vanaf zijn zevende zong Ernst Jan vijf jaar lang in het Omroep Jongens Koor (later Nationaal Jongens Koor). Daar heeft hij grote werken gezongen zoals de Matthäus Passion en Mahler Symfonie nr. 8, in samenwerking met Het Concertgebouw Orkest en Het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Dit onder leiding van dirigenten als Philippe Herreweghe en Valery Gergiev.
Toen hij tien jaar was, deed Ernst Jan auditie voor de jongtalentklas van het conservatorium te Rotterdam (CODARTS), waar hij  vioolles kreeg van Natalia Morozowa. In juni 2011 werd Ernst Jan uitgenodigd om een week te verblijven en lessen te volgen op de Yehudi Menuhin School. In datzelfde jaar is hij aangenomen bij Lex Korff de Gidts aan het Conservatorium van Amsterdam waar hij drie jaar Sweelinck Academie voor jong talent en zijn 1e jaar bachelor bij heeft gevolgd. In 2015 heeft hij binnen hetzelfde conservatorium een overstap gemaakt naar Maria Milstein.
In kamermuziekverband maakt hij deel uit van het Arkovsky Sextet waarmee hij met werken van Schoenberg, Tchaikovsky en Brahms in zalen als Het Concertgebouw en het Muziekgebouw aan ’t IJ heeft opgetreden.
Ernst Jan heeft in het verleden aan verschillende concoursen deelgenomen.
Hij heeft diverse prijzen gewonnen bij het SJMN concours en het Prinses Christina Concours. Bij laatstgenoemde was hij in 2009, 2011 en 2013 finalist (in 2013 won hij de 1e prijs en de publieksprijs in ‘s Herthogenbosch).
Ernst Jan heeft masterclasses gevolgd bij o.a. Gerhard Schulz, Gary Hoffman, Ilya Grubert, Dmitri Ferschtman, Reinbert de Leeuw, Eszter Haffner, leden van het State Borodin Quartet, het Jerusalem Quartet en het Pavel Haas Quartet.

Martin Moriarty has studied viola with Ronald Masin and Simon Aspell. He is currently in the second year of his Bachelor of Music Performance degree at the Conservatorium van Amsterdam studying with Nobuko Imai and Marjolein Dispa.

Martin is former Principal Viola of some of Ireland’s finest young ensembles including the YES Chamber Orchestra and the National Youth Orchestra of Ireland. He is cur…rently Principal Viola of the CvA String Orchestra. Martin has toured Europe, the UAE and the US with various ensemble, including the European Union Youth Orchestra.

He is the violist and co-founder of the Arioso Quartet. Martin has performed in Festivals such as the Pablo Casals, West Cork, Schiermonnikoog, Amsterdam Viola Festival and Clandeboye Chamber Music Festivals.

His review from his 2014 NCH recital concert reads:
‘Intensely strong and passionate playing from Moriarty who clearly has a solid technique, playing with good control,
producing a warm and even tone, suggesting serious promise for the future’ (GoldenPlec)

Martin plays an Amati-Mangenot 1931 viola and a Nester Audinot 1970 bow.

Hadewych van Gent

Toen ik acht jaar was ben ik begonnen met cello spelen bij Mark Bisschof. Nu heb ik al vijf jaar les van Monique Bartels aan de jongtalentenklas van het conservatorium Amsterdam. Ik speel in de Fancy Fiddlers onder leiding van Coosje Wijzenbeek en geef daarmee vele concerten in binnen en soms buitenland. Mijn vaste kwartetten zijn Maggiolata en Cello4. Ook heb ik in het Nationaal Kinderkoor gezongen.

Door het NMF bespeel ik nu een prachtige cello “de Valerie” gebouwd door Jules Gabriel Boulangeot, en een strijkstok gemaakt door Andreas Grutter. Ik ben erg blij dat ik een instrument en een stok mag lenen die mij verder helpen en goed bij mij passen!

Ana Prazeres was born in 1995, in Moura, Portugal and started to play clarinet by the age of six. She had her first lessons in the academy of her town and by the age of 16 she moved to Lisbon to study in the music school Escola Profissional Metropolitana with Iva Barbosa.

During this three years in Lisbon, she had masterclasses with Antonio Saiote, Paul Meyer, Juan Ferrer, Nuno Silva, and many others. She was also a member of the Orquestra de Sopros Metropolitana and Orquestra Classica Metropolitana.

She is currently in the second year of her Bachelor of Music Performance degree at the Conservatorium van Amsterdam, studying with Hans Colbers.

Since Ana is in Amsterdam she had masterclasses with Arno Piters, Harmen de Boer and Celeste Zewald.

Ana also works a lot with chamber music (Windquintet, Clarinet Quintet and Clarinet Viola Piano Trio) and took several lessons with Marieke Schneemann, Frank van de Laar and Marjolein Dispa.

Ana plays with Buffet Crampon Paris clarinets, both model Festival.

Matthijs van der Wel begon zijn vioolstudie aan de muziekschool van Amstelveen bij Anneke Schilt-Plate. Vanaf 12 jaar oud studeerde hij bij Coosje Wijzenbeek. In 2008 won hij de eerste prijs en de Herman Krebbers prijs bij de Iordens Viooldagen. Het jaar daarna is Matthijs aan de school voor jong talent van het koninklijk conservatorium van Den Haag bij Ilona Sie Dhian Ho gaan studeren. In het jaar 2012 behoorde hij tot de finalisten in de Iordens viooldagen. Sinds schooljaar 2014-2015 studeert Matthijs aan het conservatorium van Amsterdam bij Ilya Grubert. Matthijs heeft meegedaan aan diverse festivals en masterclasses waaronder het Peter de Grote festival waar hij twee keer een eervolle vermelding heeft ontvangen. In de zomer van 2016 heeft hij deelgenomen aan het ‘Festival Internazionali Di Musica’, waar hij les kreeg van Ilya Grubert en Eliot Lawson. Sinds 2013 speelt Matthijs als eerste viool in een strijkkwartet met medestudenten van het conservatorium van Amsterdam, met dit kwartet hebben ze lessen gevolgd bij o.a. Dmitri Ferschtman, Jeroen den Herder en Johannes Leertouwer.