Camerata Oude Kerk

Vocaal ensemble

In de Oosterkerk:

Biografie

Sprekend zingen en zingend spreken is volgens de zangers van Camerata Oude Kerk de beste manier om te omschrijven hoe de vroege barokmuziek uitgevoerd moet worden. Het repertoire van Jan Pzn. Sweelinck leent zich er bij uitstek voor, omdat het lijkt alsof Sweelinck zich ook al bewust van was van deze stellingname; zo ‘goed’ is de muziek geschreven. Maar weinig componisten plooien de noten zo over de tekst (en vice versa) als de Amsterdamse meester. Verder heeft Sweelinck zijn vocale werk overduidelijk geschreven voor kleine, in Amsterdamse salons passende muziekgezelschappen, die toen ook al camerata genoemd werden. Camerata Oude Kerk legt het werk van Sweelinck, om de verschillen te ervaren en te accentueren, naast dat van voorgangers en tijdgenoten uit gans Europa, waaronder Orlando di Lasso (NL/IT), Francesco Guerrero, Tomas Luis de Victoria (beide SP) en Philippe de Verdelot (FR).

Camerata Oude Kerk geeft een paar concerten per jaar maar richt zich vooral op de ervaring tijdens studie en repetitie, liever dan dat plichtmatig halfjaarlijks van project naar project wordt gewerkt. Zangers van Camerata Oude Kerk zijn deels geschoolde professionals met ervaring in toonaangevende (kamer)koren van Nederland en deels ervaren en geschoold amateur-vocalist.

Camerata Oude Kerk wordt artistiek geleid door Henk Verhoef, een van de toonaangevende organisten van Nederland, getuige zijn aanstelling als titulair-organist van de Nieuwe Kerk in Amsterdam. Hij geldt als een groot kenner van het werk van Jan Pzn. Sweelinck en was in het verleden als organist verbonden aan de Oude Kerk in Amsterdam, de kerk waar Sweelinck zijn gehele werkzame leven organist was. Henk Verhoef is verder als organist verbonden aan de Vrije Universiteit, en als (stads)beiaardier actief in Monnickendam en Woerden. Bij talloze orgelrestauraties in Nederland en daarbuiten was/is Henk Verhoef betrokken als adviseur.