Marcel Beekman

Tenor

In de Oosterkerk:

Biografie

Tenor Marcel Beekman bracht het na zijn zangstudie bij onder meer Margreet Honig tot solist op de grote internationale opera- en concertpodia in Amsterdam, Parijs, Salzburg, New York en Los Angeles.

“Een meesterzanger die wonderen bewerkstelligt met zijn stem”, schreef de Süddeutsche Zeitung over Beekman terwijl Diapason Magazine hem omschrijft als “ténor stratosphérique”.

Zijn grote internationale doorbraak maakte hij aan het Theater an der Wien in de titelrol van Platée, de opera van Jean-Philippe Rameau. “Onvergetelijk”, vond The New York Times.

Succesvolle vertolkingen van rollen als Mime in Wagners Ring des Nibelungen, Hauptmann in Wozzeck, Tanzmeister in Ariadne aufNaxos en Nutrice in L‘Incoronazione di Poppea volgden, terwijl zijn optreden als Aristée en Pluton in Offenbachs Orphée aux Enfers in regie van Barrie Kosky vorig jaar opnieuw leidde tot grote internationale lof.

Onlangs zong hij in de wereldpremière van de opera Voyage vers l’espoir van Christian Jost aan het theater van Genève, terwijl hij de komende maanden rollen zal vertolken bij de Opéra National de Montpellier (Orff), De Nationale Opera (Jonathan Dove), Opera2Day (Monteverdi), Wenen/Parijs/Barcelona (Rameau).

Marcel Beekman staat bekend als zanger van oude muziek, vooral uit de Duitse en Franse barok, maar de hedendaagse muziek vormt een even belangrijk deel van zijn loopbaan. Hij zong wereldpremières van Calliope Tsoupaki, Louis Andriessen, Martijn Padding en Micha Hamel.

In 2009 vertolkte hij werk van Matthias Kadar tijdens de Nationale Dodenherdeking in de Nieuwe Kerk in Amsterdam.

Foto door Sarah Wijzenbeek