Helena Basilova
Pianiste
In de Oosterkerk:
Biografie
“Helena Basilova showed an affinity for Shostakovich and played sensitively and with flair.. “ – New York Times
“Soms blaast ze een frisse bries door de noten maar vaker overheerst de melancholie die zo mooi bij de werken van Janácek past..” – Volkskrant
Helena Basilova werd geboren in Rusland als dochter van twee pianisten, maar groeide op in Nederland. Helena’s brede belangstelling voor muziek openbaart zich in haar zeer gevarieerde repertoire. Toch voelt ze nog altijd een sterke band met Russische muziek, zodat componisten als Prokofiev, Rachmaninov, Gubaidulina en Scriabin met regelmaat op haar programma’s terugkeren.
Haar piano-carrière nam een vlucht na de toekenning van de Debuut Serie Concert Tour in 2008. Helena speelde sindsdien in de belangrijkste concertzalen van Nederland, waaronder Het Concertgebouw, Vredenburg en de Oosterpoort. Vervolgens leidde deze tour tot optredens in heel Europa, Zuid-Amerika en de VS. Ze verhuisde naar New York om zich daar verder te ontwikkelen en te laten inspireren. Zij richtte zich hier zowel op haar solocarrière als op de kamermuziek. Zo voerde ze onder meer Scriabin’s 9e Sonate op in Carnegie Hall’s Weill Hall, speelde ze het Tweede Pianoconcert van Shostakovich in het befaamde Symphony Space NYC en maakte ze deel uit van het NYU Contemporary Music Ensemble. Haar interesse in hedendaags repertoire leidde tot een hechte samenwerking met componisten uit het West 4th New Music Collective.
Helena Basilova vindt het belangrijk dat het bereik en de bandbreedte van de klassieke muziek worden vergroot. Ze trad op in projecten waarin haar pianospel werd gecombineerd met poëzie, beeldende kunst, jazz of dans en zal altijd op zoek blijven naar nieuwe manieren en locaties om haar muziek tot leven te brengen. In 2016 werkte Helena samen met het collectief DEFRAME die live visuals ontwierpen bij de muziek van Alexander Scriabin in Roest Amsterdam.
In 2013 bracht de pianiste haar debuut cd uit met pianowerken van Leoš Janáček, onder het label Quintone Records, die lovend werd ontvangen door de Nederlandse pers en radio. In 2015 verscheen haar tweede album Picturing Scriabin, opgenomen in het gerenommeerde Banff Centre Canada en opgedragen aan de Russische componist Alexander Scriabin die in April 2015 precies 100 jaar geleden is gestorven. In 2017 werd de CD Rendez-vous Russe bekroond met de prestigieuze ECHO Klassik Preis in de categorie kamermuziek. Deze opname betrof een project van saxofoniste Eva van Grinsven uitgebracht op MDG Records Duitsland.
Haar meest recente album is een eerbetoog aan de fantasie, het onbekende en het magische in deze wereld. Vanuit dit thema heeft Helena muziek van Medtner, Myaskovsky, Prokofiev, Janáček, Schnittke en Bagri bij elkaar gebracht. Elena Fisova completeerde de selectie met haar compositie A Fearful Fairy Tale en gaf daarmee het album haar titel.
Sinds 2016 cureert Basilova een concertserie genaamd Mevrouw de Uil in de Uilenburgersjoel te Amsterdam. Voor seizoen 2019-2020 staan nieuwe projecten en samenwerkingen op stapel samen met o.a.Konstantin Napolov, Maya Fridman, Maxim Shalygin, Elena Firsova, Tony Roe en Diamanda Dramm.
Helena Basilova ontving scholarships van de NYU, Huygens Beurs, Prins Bernhard Cultuurfonds, het NFPK en heeft een Steinway-vleugel uit de collectie van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds in bruikleen. Sinds 2016 is Helena hoofdvakdocent piano klassiek aan het ArtEZ Conservatorium te Zwolle.