Ganna Poppea Veenhuysen
Regisseur/theatermaker
In de Oosterkerk:
Biografie
Ganna Poppea Veenhuysen werkt als regisseur, actrice, clown en theatermaker. Ze studeerde aan de Theaterschool in Maastricht en voltooide de Kleine Academie in Brussel. Ze specialiseerde zich in de clownstechniek bij ”Les nouveau Nez” in Frankrijk. Ze volgde vele dans- en martial art workshops. Daarnaast trainde ze in 2008 gedurende twee maanden bij choreografe Germaine Acogny in l’école des sables in Senegal.
Ganna speelde één van de hoofdrollen in de speelfilm Zusje van Robert-Jan Westdijk die in 1996 o.a. een gouden kalf won voor Beste Film. Met Frankrijk als thuisbasis reisde ze met verschillende circustheatervoorstellingen langs festivals in Frankrijk (o.a. Avignon en Aurillac), Marokko (Casablanca en Béni-Mellal), Bosnië en Haïti. Na 7 jaar reizen keerde ze terug naar Nederland, om daar clownstechniek te doceren bij Buzzing Red (tweejarige clowns-opleiding) en voor Warchild.
Ganna regisseerde theaterstukken op middelbare scholen en met clownsstudenten en coacht zowel professionele acteurs als amateurs met de clownstechniek en muzikaliteit als uitgangspunt. In 2009 werkte ze als regieassistent aan de succesvolle muziektheaterproductie “Unheimliches Weh” (op basis van een kameropera van Mendelssohn), een coproductie van TIS Theater en het Festival Oude Muziek Utrecht. Sinds 2016 werkt Ganna intensief met professionele musici (oa als vaste speltrainer bij Oorkaan van 2016 tot 2018) en werkt ze ook met grote regelmaat met professionele circusartiesten.
Ganna kreeg les in zang, gitaar en contrabas en heeft een muzikaal gehoor. Zij heeft zich erin gespecialiseerd dit muzikale gehoor te verbinden met het fysieke. Ganna is sinds het begin van haar artistieke carrière geïnteresseerd in hoe uiterlijke en innerlijke beweging zich tot elkaar verhouden; oftewel: hoe komt de innerlijke beweging/impuls fysiek tot uiting? Wat speelt er en hoe ‘speelt’ het zich? Wat is de verbinding tussen lichaam en geest en hoe uit zich die fysiek?
Ganna’s regiestijl kenmerkt zich door soepel ensemblewerk en het creëren van een heldere structuur van beweging en handelingen, gebaseerd op muzikaliteit en geloofwaardigheid. Ze heeft een scherpe blik voor details.