Penta

Strijkkwintet

In de Oosterkerk:

Biografie

Penta
2 violen, 2 altviolen, 1 cello

De leden van Penta leerden elkaar kennen bij Anima Eterna Brugge. Zij delen, naast hun liefde voor het 18e- en 19e-eeuwse kamermuziekrepertoire, ook grote affiniteit voor de authentieke uitvoeringspraktijk. In een gedeeld enthousiasme voor de sonore klankkwaliteit van het strijkkwintet is Penta ontstaan

De afzonderlijke leden van Penta zijn ook te horen in ensembles en orkesten, op de belangrijke podia in Europa zoals met o.a. Nederlandse Bachvereniging, Van Swieten Society, Freiburger Barockorchester, Holland Baroque, Anima Eterna Brugge, Gelders Orkest,EnAccord Strijkkwartet, AskoSchönberg, Il Gardellino, Bachplus, Il Fondamento,  Amsterdam Baroque Orchestra, Orkest van de 18e Eeuw, les Musiciens du Prince, Collegium 1704 Prague, etc. In deze hoedanigheid namen ze tevens vele cd’s op en wonnen enkele prijzen.

Het strijkkwintet is vooral bekend geworden door Mozart. Maar hij was niet de eerste en zeker niet de enige die voor deze samenstelling schreef. Het altvioolkwintetrepertoire is nooit zo groot geworden als dat van het strijkkwartet maar toch is het een blijvertje gebleken in de muziekgeschiedenis. Grote meesters zoals Beethoven, Mendelssohn, Brahms en Dvorák hebben deze bezetting ook omarmd.
Repertoire voor een prachtige bezetting met veel kleurmogelijkheden en sonoriteit door de dubbele altvioolbezetting.

Helena Druwé, Barbara Erdner – viool
Bernadette Verhagen, Esther van der Eijk – altviool
Tine van Parys – cello