Esther Kuiper

Mezzosopraan

In de Oosterkerk:

Biografie

De Nederlandse mezzosopraan Esther Kuiper studeerde aan het Conservatorium van Amsterdam. Momenteel wordt ze gecoacht door Marion van den Akker. Esther was finaliste van de Nicola Martinucci Competition in Lucca, Italië (2019), finaliste en laureaat van het 50ste Internationaal Vocalisten Concours in ‘s Hertogenbosch (2014), is laureaat van de Dutch Classical Talent Award (2017), won de eerste prijs bij Concours Kasteel Doorwerth in 2013, ontving de Klaas Dijkstra Award op het Peter de Grote Festival in Groningen (2012) en de Publieksprijs bij het Presentatie Concert van de Stichting Nederlandse Vocalisten Presentatie (2011).

Met haar warme geluid en brede muzikaliteit voelt Esther zich thuis in zowel opera, oratorio en Liedrepertoire uit verschillende stijlperioden van barok tot hedendaags.

Enkele hoogtepunten uit haar engagementen zijn Pastorkyña/Barena in Janáčeks Jenufa (NTR Zaterdagmatinee 2021),de rol van Waltraute in Wagner’s Die Walküre ( NTR Zaterdagmatinee 2019 o.l.v. Jaap van Zweden), Dritte Dame in Mozart’s Die Zauberflöte bij La Monnaie (Brussel, 2018), Verdi’s Requiem met het NedPho (2018), La Contessa di Ceprano in Verdi’s Rigoletto bij De Nationale Opera (2017) en Youngest Daughter in Trauernacht – een voorstelling van Katie Mitchell en Raphael Pichon met muziek van J.S. Bach (Aix-en-Provence Festival productie, Philharmonie de Paris, 2015). In de NTR Zaterdagmatineeserie 2021/2022 vertolkt zij naast Dimitri in Fedora ook de rol van Glasa in Katya Kabanova en de rol van Zulma in L’italiana in Algeri.

Haar uitgebreide concertrepertoire omvat onder andere Das Lied von der Erde van Mahler, de Matthäus Passion, de Johannes Passion en het Weihnachtsoratoriumvan Bach(o.a. met het Concertgebouw Kamerorkest, Gelders Orkest en Residentie Orkest), Mozart’s requiem, Verdi’s requiem, Rossini’s Petite Messe Solenelle en Stabat Mater.

Esther soleerde onder leiding van dirigenten als Jaap van Zweden, Peter Whelan, Patrick Lang, Carlo Rizzi, Antonello Manacorda, Vahan Mardirossian, Ben Glassberg, Raphael Pichon, Ed Spanjaard, Martin Wright, Pieter-Jelle de Boer, Gijs Leenaars, Philipp von Steinaecker, Johannes Leertouwer, Kenneth Montgomery en Ryan Bancroft.  De laatste jaren gaf zij kamermuziekrecitals met pianist Maurice Lammerts van Bueren en accordeonist Vincent van Amsterdam.