Almeh Luz

In de Oosterkerk:

Jutta Maria Böhnert – sopraan

Carla Maffioletti – gitaar / sopraan

Geïnspireerd door het Arabische woord “Almeh” , dat in het oude Egypte vrouwelijke kunstenaars aanduidde die werden opgeleid in zang, voordracht en dans, en het Portugese woord “Luz” (licht). De twee musici Jutta Maria Böhnert en Carla Maffioletti kozen het als de naam van hun duo.

Beiden zijn zangeressen en zijn thuis op de grote podia van de wereld. Als het duo ‘Almeh Luz’ brengen ze een uitzonderlijk persoonlijk en intiem programma. In dit repertoire wijdt Carla Maffioletti zich volledig aan haar hoofdinstrument, de klassieke gitaar. Samen brengen ze bekende liederen uit Brazilië, Spanje, Frankrijk en Duitsland, maar ook eigen composities van Carla en door haar voor gitaar en zang bewerkte arrangementen die de schoonheid en het unieke karakter van de gepresenteerde aria’s en liederen benadrukken. Almeh Luz gaat daarmee veel verder dan het typisch klassieke repertoire voor zang en gitaar en bestrijkt talrijke culturen op de wereld met hun muzikale uitingen.

Door de zeer persoonlijke interpretatie van de afzonderlijke stukken biedt Almeh Luz het publiek een nieuwe toegang tot bekende muziek en verruimt het de horizon van elke individuele luisteraar door kennis te maken met onbekende en niet eerder beluisterde werken.

Jutta Maria Böhnert
Jutta Maria Böhnert werd geboren in Baden-Baden (D). Ze studeerde bij Prof. Sylvia Geszty aan de Musikhochschule in Stuttgart. Na aanstellingen bij o.a. de Staatsoper en de Komische Oper in Berlijn, de Deutsche Oper am Rhein in Düsseldorf, het Opernhaus Köln, het Bolshoi Theater in Moskou und het Luzerner Theater, kan Jutta Maria Böhnert putten uit een uitgebreide ervaring op het gebied van opera.

Ook als concertzangeres heeft ze internationaal naam gemaakt. Zo trad ze op als soliste met bekende ensembles en orkesten onder leiding van beroemde dirigenten zoals Pierre Boulez, Christian Thielemann, Helmuth Rilling, Adam Fischer, Sir Neville Marriner, Philippe Jordan und Daniele Gatti. Ze was negen seizoenen lang verbonden aan de Bayreuther Festpiele. Solorecitals brachten haar in de Wigmore Hall in Londen, bij het Brandenburger Musik Festival en op het Kammermusikfestival in Nürnberg.

Ze geeft privé zangonderwijs in Berlijn en in Luzern en werkt daarbij samen met Prof. Hans-Jürg Rickenbacher aan de Hochschule – Musik in Luzern.

Talrijke CD-opnames getuigen van haar zangkunst, zoals de onlangs verschenen opname bij Sony Classical waarop ze de sopraanpartij zingt in de kantates IV-VI uit Bach’s Weihnachtsoratorium samen met het Windsbacher Knabenchor en de Deutsche Kammervirtuosen Berlin.
Jutta Maria Böhnert leeft in Nederland.

Carla Maffioletti
Carla Maffioletti is van Braziliaanse afkomst maar heeft ook Italiaans en Nederlands bloed in haar genen. Zij studeerde zang en klassiek gitaar in Brazilië en zang aan het Maastrichste Konservatorium.

Meer dan tien jaar lang stond Carla Maffioletti als ‘leading soprano’ op de planken met de wereldberoemde violist André Rieu en zijn fameuze Johann Strauss Orkest. Haar virtuoze stem en gitaar klang mag worden gerekend tot de grootste internationale schatten van de muziekwereld. Met hem heeft zij een meerdere cd’s en dvd’s opgenomen die vaak worden uitgezonden door de grote tv-zenders Wereldwijd.

In de seizoen 2013/15 is zij betrokken bij het ensemble van het Luzern Theater in Switzerland, waar ze zong met groot succes Musetta, Zerbinetta, Scintilla in Bruno Maderna’s opera Satyricon, een van de hoogste partij ooit geschreven voor een sopraan en werd prémiere van Cantos de Sirena, de co-productie met de beroemde Catalaanse Theater Groep La Fura dels Baus.

Haar opera engagementen waren aan het Stadttheater Gießen voor het seizoen 2009/11, waar ze onder meer als Olympia, Koningin van de Nacht, Valencienne, onder anderen.

In 2012 haar eerste solo album uit, Blue Bird in samenwerking met de Mandoline Ensemble The strings uit Stein. De arrangementen op deze CD zijn allemaal uniek en gemaakt door Carla zelf, in samenwerking met Annemie Hermans waart zijn zang en gitaar speel zijn vertolkt.

Voor meer als 15 jaren heel actief uitvoerder bij Muziek Vereniging in Regio Limburg, Nederland.

In 2016 Carla Maffioletti heeft zij eigen Concert Tournee “A DREAM” geproduceerd en door Nederland, België en Duitsland in meer dan tien concerten uitgevoerd.