zondag 28 mei 2017 15:15-16:00 uur
Oosterkerk Amsterdam plein

Op zoek naar de klank van de Münchener Hofkapelle uit 1568: herontdekte muziek van Orlando di Lasso, Ivo de Vento, Massimo Troiano & alteri.

Een bladzijde uit een Quintus stemboek met muziek van Orlando di Lasso

Een bijzondere eerste uitvoering van muziek van de Münchener Hofkapelle uit de 16de eeuw staat op het programma. Eerste uitvoering en Renaissance muziek? Hoe gaat dat samen? In feite is de muziek wel meermaals uitgevoerd, máár voor het laatst waarschijnlijk slechts 400 jaar geleden.
Het ensemble Capellarte, een groep van jonge mucici, zal met stemmen, cornetten en trombones onder leiding van Moritz Kellner deze stukken weer ten gehore brengen. Op zoek naar nieuw-oudrepertoire dus, maar ook naar een nieuwe-oude klank laten zij zich inspireren door het gebruik van de bewaard gebleven stemboeken.

Naast werken van Orlando di Lasso, Cipriano de Rore en Annibale Padovano hoor je ook (her-)ontdekte stukken van andere leden die voor het eerst in deze eeuw uitgevoerd worden.

Eindexamen koordirectie van Moritz Kellner (Conservatorium van Amsterdam).

Het programma:

Battaglia à 8 Annibale Padovano 2 Cornetti & 6 Tromboni
Cipriano Rore Stimmwerck
Al dolce suon Orlando Lasso à 5 (voices & cornetto/trombones in different combinations)
Mai non si vede Gioseppe Guami  “
Perche lontana Simon Gatto  “
Qual nave scorta Fileno Corazzani  “
Et hor veggio Francesco Guami  “
Eolo cudel Anton Gosswin  “
Ne piu riveggio Gio. Battista Tiburtino  “
Duolsi Giunon Leonardo Meldaert  “
Lungi Massimo Troiano  “
Quando  “  “
Su per l’onde  “  “
Chanter je veux Orlando Lasso à 5 (voices)
Intavolatura
Quo properas Orlando Lasso à 10 (voices& cornetto/trombones)

Concerten in de Oosterkerk

Minstens drie keer per maand is er een gratis concert in de Oosterkerk. Op de (meestal) derde zondagmiddag van de maand een koffieconcert en op de eerste dinsdagavond en derde vrijdagmiddag van de maand treden (oud-)studenten van het Conservatorium van Amsterdam op. Deze concerten worden naast subsidie van de Werkgroep Kunst & Cultuur Oostelijke Binnenstad mogelijk gemaakt door uw vrijwillige bijdrage.

Bereikbaarheid

OV: Bus 22 stopt op loopafstand van de Oosterkerk: halte Wittenburgergracht