zaterdag 22 augustus 2020 15:00-16:00 uur

Modern en minder modern voor viool en contrabas: Isaac Albéniz, Edgar Meyer, Frank Proto, Teppo Hauta-aho en Tapio Nevanlinna, uitgevoerd door DUO Kirsti & Eva: Kirsti Apajalahti (viool) en Eva Euwe (contrabas).

Wat hebben Isaac Albéniz, Frank Proto, Teppo Hauta-aho en Edgar Meyer gemeen? Niet zo veel, lijkt het op het eerste gezicht. Isaac Albéniz is één van de geliefde 19e-eeuwse Spaanse componisten, die een grote invloed hadden op componisten als Claude Debussy en Maurice Ravel en van wie het latere werk sterk werd beïnvloed door Spaanse volksmuziek. Deze Spaanse invloeden zijn onder andere aanwezig in Tango, een deel uit pianosuite España, gearrangeerd voor viool en piano door Mischa Elman en voor contrabas door Eva Euwe. Invloeden uit volksmuziek zijn ook te onderscheiden in het werk van de Amerikaanse componist Edgar Meyer, een virtuoze bassist die precies 100 jaar na Albéniz werd geboren. Zijn stijl is een herkenbare mengeling van klassieke muziek en bluegrass, terug te horen in zijn Concert duo voor viool en contrabas.

Frank Proto, Edgar Meyer en Teppo Hauta-aho zijn allemaal bekende bassisten en actief in zowel de wereld van de klassieke muziek als de jazzscene. Duo nr. 1 van de Amerikaanse Frank Proto daagt de uitvoerders uit om in verschillende secties te improviseren en improvisaties zijn ook aanwezig in Teppo Hauta-aho’s Duettino. De Finse componist Hauta-aho, van ongeveer dezelfde leeftijd als Frank Proto, kreeg tegen het einde van de jaren 80 internationale erkenning en Kadenza, zijn solostuk voor contrabas, is vaak verplicht werk op internationale contrabasconcoursen. Tapio Nevanlinna, een andere Finse componist op het programma, is bekend van zijn experimenten met elektroakoestische muziek. Hij doceert compositie in Finland aan de Sibeliusacademie, deel van de Universiteit van de Kunsten waar Teppo Hauta-aho ook studeerde. Nevanlinna’s solo-vioolwerk Yli kirkkaan (Over the bright) daagt de violist uit om op zoek te gaan naar de verschillende geluiden en kleuren van het instrument en is, hoewel de muziek grotendeels atonaal is, gemakkelijk te beluisteren.

DUO Kirsti & Eva bestaat uit violiste Kirsti Apajalahti en contrabassiste Eva Euwe. Kirsti en Eva studeerden samen aan het Utrechts Conservatorium, waar ze al snel beseften dat ze een passie deelden voor zowel oude muziek en historische uitvoeringspraktijk als moderne en hedendaagse muziek.

Zelfs toen ze dieper en dieper in de boeiende wereld van oude muziek belandden, wisten Eva en Kirsti dat ze door wilden gaan met het spelen van recent gecomponeerde muziek met moderne instrumenten en extended technique.

De combinatie van viool en contrabas is een duo met twee uitersten; het kristallijne hogere register van de viool en het rijke, diepe lagere register van de contrabas.

Door muziek uit te voeren die voor deze combinatie is gecomponeerd, kunnen Eva en Kirsti een ander gezamenlijk streven vervullen: het spelen van zelden uitgevoerde muziek.

Het repertoire bestaat uit muziek uit de barokperiode en muziek geschreven in de afgelopen decennia en omvat zowel originele composities als arrangementen voor contrabas en viool.

Reserveren

Het is alleen mogelijk de Oosterkerk te bezoeken met een reservering. Je kan via deze pagina één van de beschikbare stoelen reserveren.

Hier kan je meer informatie vinden over de coronamaatregelen die we hebben getroffen om uw bezoek veilig en aangenaam te laten verlopen.