zaterdag 11 september 2021 12:00-17:00 uur

Tijdens de Nationale Orgeldag & Open Monumentendag 2021 op zaterdag 11 september wordt het Van Oeckelen-orgel van de Oosterkerk bespeeld door jong en oud, van amateur tot routinier. Iedereen kan zich aanmelden via dit formulier!

Voor zover dat mogelijk met de dan geldende coronamaatregelen zullen de deuren van de kerk openstaan en kan je ook binnenlopen om te kijken en luisteren.

LET OP: Eerder stond er aangekondigd dat de dag tot 22:00 uur zou duren. Omdat er op dit moment geen bespelers ’s avonds zijn ingeroosterd zal de Oosterkerk dan gesloten zijn. (Tenzij er nog heel veel aanmeldingen binnenkomen.)

Het orgel van de Oosterkerk is gebouwd door Petrus van Oeckelen in 1871, voor de Nieuwezijds Kapel. Toen die in 1899 werd gesloten, kwam het naar de Oosterkerk. De firma Flentrop restaureerde het in 2002. De grote dispositie en de verfijnde intonatie maken het orgel van de Oosterkerk een dankbaar instrument voor muziek uit allerlei stijlperioden.

Meer informatie over het Van Oeckelen-orgel vind je hier.