zondag 21 januari 2018 12:00-13:30 uur

Celliste Doris Hochscheid en pianist Frans van Ruth spelen werken van Bach, Saint-Saëns, Joseph Hollman (1852-1927) en een nieuw stuk van Lucas Wiegerink.

In de loop van hun jarenlange samenwerking hebben Doris Hochscheid en Frans van Ruth een repertoire van ver boven de honderd composities opgebouwd.  Dat aantal zal ook in dit seizoen weer stijgen, want er staan meerdere eerste uitvoeringen van nieuw gecomponeerde werken op het programma.

Tijdens het concert in de Oosterkerk is dat een nieuwe compositie van Lucas Wiegerink. Het bijzondere is dat Wiegerink zijn stuk niet zo maar kant en klaar heeft ingeleverd, maar dat het in nauwe samenwerking met Hochscheid en Van Ruth ontstaan is, waarbij bijzondere ruimte is gegeven aan theatrale expressievormen die uit het innerlijk van de muziek voortkomen.

Op de vraag met welke componisten hij zelf graag in het programma gecombineerd wilde worden, antwoordde Wiegerink onder meer J.S. Bach en het programma begint dan ook met een van diens prachtige gambasonates.

De tweede helft van het concert combineert de muzikale vrienden Joseph Hollman en Camille Saint-Saëns. Hollman was een uit Maastricht afkomstige cellist die een groot aantal kortere werken voor cello en piano geschreven heeft. Drie daarvan komen in dit programma tot klinken. Hollman, die zich inmiddels in Parijs gevestigd had, trad vaak op met Camille Saint-Saëns, die zijn tweede celloconcert aan hem opdroeg. De voor het concert in de Oosterkerk geprogrammeerde eerste sonate van Saint-Saëns schaart zich met haar toonsoort c-klein in de Franse Beethoventraditie.

Concerten in de Oosterkerk

Minstens drie keer per maand is er een gratis concert in de Oosterkerk. Op de (meestal) derde zondagmiddag van de maand een koffieconcert en op de eerste dinsdagavond en derde vrijdagmiddag van de maand treden (oud-)studenten van het Conservatorium van Amsterdam op. Deze concerten worden naast subsidie van de Werkgroep Kunst & Cultuur Oostelijke Binnenstad mogelijk gemaakt door uw vrijwillige bijdrage.

Bereikbaarheid

OV: Bus 22 stopt op loopafstand van de Oosterkerk: halte Wittenburgergracht