Raymond Honing

Fluitist

In de Oosterkerk:

Biografie

Raymond Honing behoort tot een nieuwe generatie musici die hun energie voor een groot deel wijden aan zowel oude als nieuwe muziek. Na drie studies aan het Conservatorium van Amsterdam, te weten fluit, traverso en kamermuziek, begon hij een carrière die drie eeuwen muziek omvat. Van Barok op de een-kleppen traverso en vroeg-romantische muziek op de acht-kleppen traverso tot eigentijdse muziek op de moderne Boehmfluit, inclusief alt en bas. Zijn belangrijkste drijfveer voor nieuwe repertoire is altijd nieuwsgierigheid. Nieuwsgierigheid naar wat er omging in het hoofd van de componist, ongeacht of deze in leven is of al tweehonderd jaar dood is. En nieuwsgierigheid naar de uitwerking van de muziek op het publiek.
Na, als een jonge jongen, het winnen van de tweede prijs op het Nationaal Fluitconcours, won Raymond een aantal jaren later verschillende prijzen op kamermuziekconcoursen zoals het “Wettbewerb für Junge Kultur”in Düsseldorf en tijdens het Van Wassenaer Concours. Hij is eerste fluitist van Sinfonia Rotterdam en speelde in o.a. het Nieuw Ensemble, Asko-Schönberg Ensemble ,Musikfabrik, Ives Ensemble, Anima Eterna en Combattimento Consort. In 2007 richtte hij zijn eigen barok ensemble La Barca Leyden op waarmee hij bijzondere projecten ontwikkelde zoals een programma rondom microtonaliteit in oude muziek. Met La Barca Leyden verraste en overtuigde Raymond publiek en pers met ongedirigeerde en enkelvoudig bezette versies van Bach’s Mattheus en Johannes Passies en Gilles’Requiem. Tot nu toe bracht La Barca Leyden drie CD ’s uit. De laatste, Music at the Court of Jülich-Berg, werd in België bekroond met de Gouden Label 2012.

Naast zijn werkzaamheden op het gebied van oude muziek is Raymond een enthousiast promotor van eigentijdse muziek. Vele componisten schreven werken voor hem en hij soleerde in verschillende premiere’s van concerten voor fluit en orkest van o.a. Robin de Raaf en de Koreaanse componist Uzong Choe. Raymond speelt in Ensemble Scala, een uniek ensemble, gespecialiseerd in microtonale muziek. Raymond soleerde ook in concerten van J.S. Bach, C.PH. E. Bach, Vivaldi, Mozart en Mercadante. Maar naast het klassieke repertoire zoekt hij altijd samenwerking met andere disciplines. Raymond werkte met acteurs, dansers en bijvoorbeeld met de Argentijnse tango-pianist Pablo Ziegler. Naast talloze concerten in Nederland speelde hij op podia en festivals in Frankrijk, België, Duitsland, Tsjechië, Rusland, Hongarije, Oostenrijk, Scandinavië en Colombia.

Door zijn brede muzikale interesse was de stap naar het dirigeren voor Raymond vanzelfsprekend. Ook als dirigent heeft hij een lichte voorkeur voor oude en nieuwe muziek. La Barca Leyden leidt hij al spelend vanaf de stoel en het nieuwe repertoire komt volop aan bod bij Nieuw Kamerkoor Delft. Raymond is docent aan het Conservatorium van Amsterdam