Over het IJ Festival

In de Oosterkerk:

10 DAGEN LANG AVONTUURLIJK THEATER OP BIJZONDERE PLEKKEN IN DE STAD

Van 14 tot en met 23 juli is de 25e editie van Over het IJ Festival: hét locatietheaterfestival van Amsterdam. Opnieuw presenteren we avontuurlijk locatietheater van nieuwe en gevestigde makers op spraakmakende binnen- en buitenlocaties in de stad, aan de oevers van het IJ en op de NDSM-werf. Alle voorstellingen gaan een unieke interactie aan met de speellocatie. Een bezoek aan Over het IJ is een bijzondere ontdekkingstocht door een rauw, stedelijk gebied. Laat je inspireren door eigenzinnige voorstellingen en ontdek onbetreden plekken. Het iconische Zeecontainerprogramma staat deze jubileumeditie in het teken van hoogtepunten uit het verleden en het locatietheatertalent van morgen. Het festivalhart aan de waterkant van de NDSM-werf is de plek waar artiesten en bezoekers elkaar ontmoeten en aanschuiven voor een heerlijke festivalhap of borrel.

DE VIJFDE VARIATIES

Voor de vijfde keer vindt deze samenwerking tussen het Grachtenfestival en Over het IJ Festival plaats. Jong muzikaal en theatraal talent ontwikkelt een muziektheaterroute door een Amsterdams buurt.

In De Vijfde Variaties spelen de Oostelijke Eilanden Kattenburg en Wittenburg de hoofdrol en staat nostalgie centraal. Vier koppels combineren in hun voorstellingen locatietheater met klassieke muziek, jazz en wereldmuziek. Zij laten zich hierbij inspireren door de thema’s idealen, water en liefde.

Een bijzondere theatrale wandelroute over de eilanden verbindt de vier voorstellingen. Terwijl je wandelt kijk je vanuit de toekomst terug naar het heden. Let op: de wandelroute duurt ongeveer 100 minuten en is ruim een kilometer lang. Trek daarom goed schoeisel aan!

Je kunt de wandelroute op meerdere dagen van het festival volgen.

Met dank aan de Oosterkerk en Pension Homeland.

De voorstellingen:

KLAUTER

Een klein stukje liefde

Galm (in de Oosterkerk)

De Verbindende route

Makers: Joep Bollinger, Noor Nitzsche, Lusanne Arts, Liza Kollau, Bram van Helden, Sylvie Klijn, Florian Slangen en Hedwig van Leuven, eindregie: Annechien Koerselman, productie coördinatie: Rosa Lohman, artistieke coördinatie: Riet Mellink