Intercontinental Ensemble

Nonet

In de Oosterkerk:

Biografie

Het Intercontinental Ensemble is een negenkoppig ensemble bestaande uit 4 strijkers en 5 blazers. Het jonge ensemble werd in 2012 in Amsterdam opgericht. Hun leden komen van verschillende continenten en landen zoals Mexico, Spanje, Portugal, Tsjechië, Luxemburg en Nederland. Naast de uitvoering van origineel nonet-repertoire richt het zich op het maken en spelen van zelfgemaakte arrangementen. Hierdoor ademen zij bekende werken nieuw leven in en kunnen zij hen naar podia brengen, waar dit vooraf niet mogelijk was.

In september 2018 bracht het ensemble hun debuut-cd uit bij het label TRPTK met daarop uitvoeringen van bewerkingen van grote symfonieën. Naast het bewerken van symfonieën verbreedt het Intercontinental Ensemble het repertoire voor nonet door het aanvragen van nieuwe stukken. Het doel van zowel de symfonieën als ook de nieuwe stukken is om via een groot en gevarieerd repertoire deze bezetting te populariseren bij publiek en andere musici. Ook demonstreren zij de veelzijdigheid van deze bezettingen door samenwerkingen met andere artiesten zoals het Pianoduo Scholtes-Janssens en sterviolist Niek Baar.

Ze concerteerden op grote Nederlandse podia zoals bv. Het Concertgebouw, Muziekgebouw aan het IJ, Schiermonnikoog Festival, maar werden ook al uitgenodigd om op te treden in o.a. Mexico, België en Italië.

Tevens werkt het ensemble graag samen met andere musici en componisten. Zo werkten ze al samen met o.a. meesterpianist én componist Severin von Eckardstein, Wim Henderickx, Niek Baar, Pianoduo Scholtes-Janssens, Sarah Neutkens, Aregnaz Martirosyan, Ekaterina Levental, Marieke Vos, Bianca Bongers, Edo Frenkel, Apollonio Maiello en Gabriel Lubell.

– English –
The Intercontinental Ensemble is a nine-piece ensemble consisting of 4 strings and 5 wind instruments. The young ensemble was founded in Amsterdam in 2012. Their members come from different continents and countries such as Mexico, Spain, Portugal, Czech Republic, Luxembourg and the Netherlands. In addition to performing original nonet repertoire, it focuses on making and playing self-made arrangements. As a result, they breathe new life into well-known works and can take them to stages where this was not possible beforehand.

In September 2018, the ensemble released their debut CD on the TRPTK label featuring arrangements of major symphonies. In addition to arranging symphonies, the Intercontinental Ensemble broadens the repertoire for nonet by requesting new pieces. The aim of both the symphonies and the new pieces is to popularize this line-up with the public and other musicians through a large and varied repertoire. They also demonstrate the versatility of these line-ups through collaborations with other artists such as the Pianoduo Scholtes-Janssens and star violinist Niek Baar.

They have performed on major Dutch stages such as the Concertgebouw, Muziekgebouw aan het IJ, Schiermonnikoog Festival, but have also been invited to perform in Mexico, Belgium and Italy, among others.

The ensemble also likes to work with other musicians and composers. For example, they have already collaborated with master pianist and composer Severin von Eckardstein, Wim Henderickx, Niek Baar, Pianoduo Scholtes-Janssens, Sarah Neutkens, Aregnaz Martirosyan Ekaterina Levental, Marieke Vos, Bianca Bongers, Edo Frenkel, Apollonio Maiello and Gabriel Lubell.

Musici

Ernst Spyckerelle – viool