Het Russisch Kamerkoor

In de Oosterkerk:

Biografie

Het Russisch Kamerkoor ontstond in januari 2005, op initiatief van dirigente Anna Azernikova, in samenwerking met enkele liefhebbers van Russische koormuziek.

Hoewel het verloop van leden de eerste maanden vrij groot was zongen we al begin juni van dat jaar in Monnickendam, op de Korendag. Tijdens het optreden, dat een minuut of 20 duurde, stroomde de kleine Lutherse Kerk vol, werd het publiek muisstil en stond ook buiten op het plein nog een menigte mensen om de muziek via de open kerkdeuren op te vangen. Eén van de luisteraars, een Groninger, bekende ons na afloop dat hem ‘de koalde rillingen’ over de rug waren gekropen; zo mooi vond hij het.

De koorleden

In de afgelopen jaren is een hechte en stabiele groep ontstaan van gemiddeld 24 koorzangers. Geregeld sluiten zich nieuwe zangers bij ons aan. Iedereen heeft een reden, of misschien zelfs wel een passie, om Russische liederen te zingen. Bij allemaal is dat de liefde voor de Russische muziek, de Russische taal en de cultuur. Voor sommige van ons zijn het ook de ‘wortels’ die in Rusland liggen.

Ons doel

Minimaal één keer per jaar organiseren we een eigen concert, met gastoptredens van (Russische) musici en voordrachtskunstenaars. Daarnaast nemen we deel aan korendagen en festivals, en zingen we regelmatig op uitnodiging. Een overzicht van eerdere optredens vind je hier.

We streven naar authentiek Russiche koorklank op hoog amateurniveau , en worden geprezen vanwege onze verklanking van de “Russische Ziel”

Dirigente

Anna Azernikova -Anna Azernikova studeerde koordirectie aan het Conservatorium van Moskou waar ze in 1996 haar diploma behaalde. Tijdens en na afloop van deze studie volgde zij masterclasses bij onder andere de Duitse dirigent Helmut Rilling. In Rusland dirigeerde ze diverse koren, waaronder het studentenkoor en orkest van het Moskous conservatorium. Ook in Nederland heeft zij met verschillende koren gewerkt: het Lysenko Koor, Amphion, Corde Vocali en natuurlijk Het Russisch Kamerkoor.

Anna treedt ook als sopraan-soliste regelmatig op. In 1992 maakte ze haar zangdebuut in Moskou. Ze trad op in diverse beroemde concertzalen in Rusland, waaronder de Grote Zaal van het Conservatorium van Moskou en de Moskouse Philharmonie. Zij trad op in de Moskouse premiere van Beethovens “Fantasie” met Evgeniy Kissin o.l.v. Claudio Abbado. Sinds 1998 woont Anna in Nederland. Aan het Sweelinck Conservatorium van Amsterdam studeerde ze zang; deze studie voltooide ze in 2003.

Als soliste trad ze op binnen en buiten Nederland. Zo zong ze in Den Bosch de sopraansolo van Dmitri Sjostakovitsj’s muziek bij de film Odna , een wereldpremière. Vervolgens bracht ze deze muziek ook in Zwitserland en Duitsland ten gehore tijdens een tournee met het Basel Sinfonietta Orkest. De Duitse TV-zenders ZDF en Arte zonden deze concerten uit. Ze zong met het City of Birmingham Symphony Orchestra in Londen, in een speciaal aan Sjostakovitsj gewijd programma.

Met haar trio MirAnDa (zang, harp, fluit) is Anna actief met optredens op o.a. diverse festivals. Het trio is te gast geweest bij Vrije Geluiden van de VPRO,  en in het radioprogramma De Spiegelzaal (Avro), en heeft een CD uitgebracht.

Anna treedt ook regelmatig op met de pianiste Basinia Shulman. Samen hebben zij de CD “Rode Sarafan” uitgebracht, met liederen en pianominiaturen van o.a. M.Glinka, P.Tsjaikovski, S.Rachmaninov en D.Sjostakovitsj. Zij traden in de voetsporen van Svjatoslav Richter en zijn vrouw Nina Dorliak met een concert van diverse liederen en pianowerken uit het repertoire Dorliak-Richter.

Daarnaast is Anna artistiek leider van het Russische kamermuziekfestival “Winteravonden aan de Amstel” in de Hermitage Amsterdam, dat in 2013 op haar initiatief is opgezet. Zij verzorgt daar vaak ook zelf programma-onderdelen, als soliste of als koordirigente.

Anna is sinds januari 2005 – de start van het koor – als vaste dirigente verbonden aan Het Russisch Kamerkoor.