Haarlems Klein Koor

In de Oosterkerk:

Biografie

Het Haarlems Klein Koor is een kamerkoor van geoefende zangers met een zeer gevarieerd repertoire dat zich uitstrekt van muziek uit de renaissance tot hedendaagse werken. De ene keer laat het koor zich begeleiden door instrumenten, de andere keer zingt het a capella. En teksten klinken in talen als Engels, Latijn, Nederlands en soms zelfs Ests. Maar als iets het Haarlems Klein Koor kenmerkt, is het wel de voorkeur voor een licht theatrale aanpak. Die kan variëren van het vooraf voordragen van de gezongen teksten tot producties die we muziektheater zouden kunnen noemen. Zo bracht het koor in de lente van 2015 met groot succes een zelf bewerkte en prachtig geënsceneerde versie van The Fairy Queen van Henry Purcell op de planken.

Het Haarlems Klein Koor ontstond in 2000 als voortzetting van het Haarlems Kamerkoor. Aanvankelijk stond het onder leiding van Paulien Roos, maar in 2004 volgde Martine des Tombe haar op. Martine is nog altijd de vaste dirigente. Het koor bestaat uit 28 ervaren zangers en zangeressen die vaak nauw betrokken zijn bij het ontstaan van de producties en geregeld solopartijen voor hun rekening nemen. Het koor geeft per jaar gemiddeld twee grote concerten. Daarnaast treedt het op in concertseries zoals de lunchconcerten in de Grote of St. Bavo en jaarlijks tijdens het Korenlint.

Tot de hoogtepunten van de afgelopen jaren behoorde de Petite Messe Solennelle. Het Haarlems Klein Koor zong het bekende stuk van Rossini in 2010 in een bewerking van Gustavo Trujillo. Dat gebeurde in een verrassende en ontroerende combinatie met moderne dans door leerlingen van Danshuis Haarlem. En eind 2013 sloeg het koor het stof van lang vergeten muziek in de feestelijke en theatrale ‘Verlossing van Nederland’, ter ere van het 200-jarige bestaan van het Koninkrijk. Voor die gelegenheid kroop de acteur Walter Crommelin in de huid van de Vliegende Hollander.

Koorleden

Sopranen
Dorien Coenen, Marie-José Deckers, Janine Huson, Margriet Nijman, Pearl van Ommeren, Elke van Riel, Emmy Schreuder, Marjon Tijl

Alten