Emilio Aguilar

Tenor

In de Oosterkerk:

Biografie

De Argentijnse tenor Emilio Aguilar (1989) begon op 9-jarige leeftijd zijn muzikale opleiding met pianolessen aan het Gilardo Gilardi Conservatorium in Argentinië. Op zijn 15e begon hij met zangles, waarna hij zich voornamelijk op het zingen toelegde. Na voltooiing van de middelbare school studeerde Emilio koordirectie aan de universiteit van Bellas Artes (Argentinië). In 2010 begon hij met zijn studie aan de afdeling klassieke muziek van het conservatorium van Amsterdam bij Valerie Guillorit en in juni 2015 haalde hij zijn bachelor. Tegenwoordig wordt hij gecoacht door Margreet Honig. Emilio start in September 2016 de opleiding Koordirectie bij Jos Vermunt aan het Conservatorium van Amsterdam. Op dit moment sluit hij zijn laatste jaar af van de docentenopleiding in de Feldenkrais Methode in Duitsland bij Mia Segal and Leora Gaster.

Emilio is mede-oprichter van het ensemble Seconda Pratica, dat drie keer is geselecteerd voor het European Emerging Ensembles Project, voor het laatst in 2015. Hij zingt als tenor bij verschillende koren in Nederland, waaronder het Nederlands Kamerkoor. Emilio treedt steeds vaker op als solist in oratoria: Historia der Auferstehung Jesu Christi van Schütz (evangelist), de cantates 44, 106, 119 en 142 en het Magnificat en de Hohe Messe van Bach, het Stabat Mater van Haydn en in de opera’s L’Orfeo (Monteverdi), Persée et Andromède (Lully), Bastien und Bastienne en Die Zauberflöte (Mozart).