Belle Bonarius

Componist

In de Oosterkerk:

Biografie

In de zomer van 2015 vond de zeer lovend ontvangen première van Dankzij Bach, Brahms, en Beethoven plaats in de Oosterkerk te Amsterdam. Met 8 composities van Belle Bonarius, uitgevoerd door een speciaal daarvoor samengesteld ensemble van zeven solisten.

Een jaar voordat zij haar conservatorium dansstudie in Den Haag afsloot werd Belle Bonarius uitgenodigd te komen werken bij het Nationale Ballet in Amsterdam, waar zij 5 jaar danste. Ze trad op in zowel het klassieke als moderne repertoire. Vooraanstaande choreografen zoals Rudi van Dantzig, Toer van Schaijk en Carolyn Carlsson creëerden voor haar verschillende malen solistische rollen.

Vervolgens maakte ze in Brussel als choreograaf/danseres 4 producties met een eigen klein gezelschap: Dansemble Bonarius. Dit in coproductie met o.a. de Munt Schouwburg en Festival des Jeux, Cannes. Op muziek van o.a. Pärt, Scelsi, Liszt, Bach, Shostakovich, Ives. In totaal een twintigtal balletten.

Met de millennium wisseling veranderde Belle van richting. Ze nam zanglessen bij Hester Noyon en Nikki Manshanden; deed workshops bij Johannette Zomer, Jeannette Koekkoek en Richard Pick en maakte tot 2007 als zangeres 6 producties. Met eigen werk zoals spiritual/soulsongs en gedichten, alsook sefardische liederen. Ze trad o.a. op tijdens Oerol, de Winterparade, in Odeon A’dam, het Mosterdzaadje Santpoort, voor de Rotary in Bloemendaal.

Ook publiceerde Belle een dicht/foto bundel en een cd voor kinderen.

Sinds 2007 richt Belle zich uitsluitend op het componeren van kamer- muziek en koor-werken. Ze is in 2014 gesponsord door Bèr Deuss om haar Maria Magdalena liedcyclus in druk te laten zetten door Ko Duijvestijn, Arco Music. Haar volgende première concert zal in de lente van 2017 plaatsvinden in de Oosterkerk te Amsterdam.

Belle Bonarius woont en werkt in Amsterdam.