donderdag 29 juni 2017 17:00-18:00 uur

Het 100 jaar Aardappeloproerfestival in 2017 gedenkt en viert het al 100 jaar voortlevende eigenzinnige en tegelijkertijd solidaire karakter van de bewoners van de Oostelijke Eilanden.

100 jaar geleden kwamen de vrouwen van de Oostelijke Eilanden in opstand tegen honger en armoede in deze buurt. Dit wordt van donderdag 29 juni tot en met zondag 2 juli 2017 herdacht en gevierd met een bruisend festival op de Eilanden en de Kadijken. 100 jaar na de Aardappeloproer laten de nog altijd eigenzinnige bewoners opnieuw zien wat hen verbindt, inspireert en energie geeft. Ze tonen wat ze kunnen en wat hun doelen zijn. Waar ze voor staan. Het festival toont de kracht van de buurt. Het is een unieke gelegenheid om samen met anderen te genieten, nieuwe mensen te ontmoeten en om meer te weten te komen over de buurt en haar geschiedenis.

Programma

Tijdens het festival kunt u genieten van zang- en theatervoorstellingen, meegaan met wandelingen langs monumentale gebouwen of verborgen tuinen, deelnemen aan de Kattenburger fietsronde, foto’s bekijken van de Eilanden toen en nu, het Werkspoormuseum bezoeken, picknicken op het Marineterrein terwijl de kinderen spelletjes of proefjes met aardappelen doen en nog veel meer. Alle onderdelen van het programma zijn ontstaan door de inbreng van vrijwilligers en professionele uitvoerend kunstenaars uit de buurt.

17.00 – 18.00 Oosterkerk

• Opening door de burgemeester
  • het Groot Aardappelkoor (Eilandenkoor, Havenzangers, Vierwindenkoor, Yiddish Koor Mokum Alef),
  • Irene Kuiper, actrice en zangeres met oude liederen,
  • gesproken column door Karin Spaink, schrijfster en netactiviste

18.00 – 19.30 Witte Boei en plein
Pop-up Pieper Restaurant (opgeven en betalen Witte Boei vooraf). Kosten € 5 p.p., kinderen € 3 p.p.

19.00 – 23.00 Werf ‘t Kromhout
Muziek, mode en meer door rappers, bandjes en ontwerpers uit de buurt

20.30 – 22.00 verzamelen Oosterkerk / zijde Wittenburgergracht
Wandeling langs verborgen tuinen in de buurt

Meer informatie op de website van het Festival 100 jaar Aardappeloproer

Bijdrage

Het stadsdeel centrum Amsterdam heeft een aantal onderdelen van het festival gesubsidieerd. Maar dat is nog niet genoeg. Wilt u bijdragen aan het festival, doneer dan op NL22 INGB 0006 9423 99 t.n.v. Stichting Aardappeloproer Amsterdam of ga voor onze crowdfunding naar: www.voorjebuurt.nl (vanaf 1 mei). Hartelijk dank!